maandag 25 maart 2013

Robots voor bètamoeders

Geen idee hoe het komt, maar knutselprojecten hebben bij ons meestal de neiging epische vormen aan te nemen. Zo had ik Sientje eens beloofd een circuitje te bouwen van een handje ledjes, die we uit kapot speelgoed hadden gehaald. Een robot moest dat zijn. En hoewel ik iets tweedimensionaals met splitpennen in m'n hoofd had, zaten de 2 oudsten op hun kop in de papierbak, op zoek naar dozen. Blikken werden omgespoeld en de siroop had ineens geen dop meer.

De meeste onderdelen hebben we met het lijmpistool aan elkaar geplakt. In de blikken voor de benen boorden we gaten. Van een tiewrap maakte ik een lus; de helft van deze lus schoof ik in het blik, deed een stukje satéprikker door de lus en trok deze tegen de bovenkant van het blik. De andere helft van de lus schoof ik in de doos; satéprikker erdoor en vervolgens de tiewrap aantrekken. Dan heb je een stevige verbinding met de satéprikkers als borgpennen.
De armen maakten we van een schuimrubber zwemslang; die is nu dus wat korter ;) Met ducttape maakten we de armen aan het lijf.

Het wordt misschien wat flauw, maar waar kun je beter metertjes van maken dan van strijkkralen? We maakten ze tijdelijk vast, want de volgende dag zou ik de robots zilverkleurig spuiten. Ook de "robottanden" maakten we van lichtgevende strijkkralen, evenals cijfers en nummers.

De volgende dag hebben we de robots zilverkleurig gespoten (€2,09 Action) Nu had ik wat ledlampjes, maar ik had niet zoveel zin op batterijen in de robots te bouwen, die zouden immers snel leeg zijn. De oudste kreeg laatst op een techniekdag een propeller op zonnecellen, die bouwden we vast in. Nu kon ik naar het elektronicawinkeltje gaan, maar ik koos voor de Action. Ik kocht een paar solar tuinlampjes en sloopte daar de electronica uit. Deze lampjes laden een batterijtje op en als het donker is (of als de zonnecel wordt bedekt), gaat het lampje branden. Ik kocht een tuinlampje van €1,49 waar een flinke zonnecel op zat waar 2 leds op branden. Zonnecel op z'n kop; leds door 2 gaatjes geprikt; klaar zijn de ogen!

Solderen vindt ik leuk, dus dat komt goed uit. Ik had ook nog een solarlampje van €0,99 waar een schakelaar in zat. De schakelaar knipte ik ertussen uit. De witte led knipte ik af en verving ik door een groene. Aan de 2 uiteindes van de schakeldraad soldeerde ik verlengstukken en stak ze door de doos, evenals de led en de zonnecel. Aan een uiteinde van de schakeldraad soldeerde ik een krokodillenbekje (€0,50 electronicawinkel) en aan het andere einde een ring en stak die half uit de doos. Ik maakte nog een extra ring in de door, zonder deze aan te sluiten. Voor de zonnecel maakten we een schuifje, want anders zal de led nooit gaan branden als het licht is. Door de krokodillenbek op de ring te klemmen, schakel je de led aan. Maar schijnt er licht op de cel, dan gaat hij uit. Een soort dubbele schakelaar dus.

Als je de zonnecel bovenop het hoofd afdekt, gaan de lampjes aan.

Robot van Hannah.

Robot van Sientje.

Maskingtape, neon stippen en een handvol doppen waren er nog nodig, maar toen waren ze klaar! Geen idee hoelang deze "blikken" vriendjes in de woonkamer zullen staan, misschien verhuizen ze ze naar hun slaapkamer, hang ik ze in hun kamer aan het plafond. Maar zijn we ze nog lang niet zat!

1 opmerking:

  1. Ik zeg het hier nog maar eens... briljant! Ik ben meer van het alfatype, dus de vormgeving spreekt me erg aan, maar wauw! ik kom zwaar in de verleiding om ook met ledjes en zonnecellen aan de slag te gaan ;)

    BeantwoordenVerwijderen

 

blogger templates | Make Money Online